Pārstrādātā pārtika: Kas ir labi un no kā izvairīties?



pārstrādātā pārtikaDažādi dietologi un zinātnieki radījuši diētas, kas vai nu veicina ātru svara zudumu vai pieaugumu, bet tikai tikmēr, kamēr to ievēro, vai liek mainīt savu dzīvesveidu uz visu mūžu. Viena no šādām diētām ir Paleo diēta. Un viens no tās principiem ir pārstāt uzturā lietot pārstrādātu pārtiku, jo tā nenāk par labu veselībai.

Bet vai tiešām tā ir? Un no kādas pārtikas nudien vajadzētu izvairīties?

Par pārstrādātu pārtiku bieži vien uztveram gāzētos saldinātos dzērienus, maizi, brokastu pārslas, tortes, čipsus, cīsiņus, picas un cita veida neveselīgās uzkodas, kuras var nopirkt jau gatavas. Bet tas nav viss. Pārstrādāta pārtika nozīmē, ka tā ir vai nu saldēta, konservēta, cepta vai kaltēta. Un ne viss ēdiens, kas ir šādi gatavots, ir neveselīgs.

Kas pārstrādāto pārtiku padara tik kaitīgu organismam? Tas ir augstais sāls, cukura un tauku daudzums, kas tiek pievienoti, lai produktu varētu ilgāk uzturēt. Un lietojot šāda veida pārtiku savā uzturā, mēs nevaram izsekot tam sāls, cukura un tauku daudzumam, kuru esam uzņēmuši. Tādēļ arī pastāv uzskats, ka veselīgā diētā nav vietas konservētiem gurķiem vai tml. produktiem. Izņēmums ir vienīgi tie produkti, kuri ir gatavoti mājās un tajos mērenā daudzumā pievienoti “aizliegtie produkti”.

Dažāda veida musli batoniņi, kurus bieži vien reklamē kā diētiskus, arī ir ļoti neveselīgi. To gatavošanā izmanto lielu cukura daudzumu un tie nespēj cilvēkam dot sāta sajūtu, tādēļ arī šo produktu daudzi dietologi uzskata kā draudu veselībai.

Protams, labā ziņa ir tā, ka šie batoniņi ir nelieli un, ja tos neēd katru dienu, tie organismam nekaitē, ja vien tad šajā dienā vairs papildus netiek lietoti saldi, cukuru saturoši ēdieni. Bet šo produktu arī ļoti labi var aizstāt ar mājās gatavotiem batoniņiem, kur cukura vietā tiek lietots medus.

Arī studentu vidū īpaši populārās ātrās zupiņas nekādu labumu nedod. Patiesībā šīs pārtikas lietošana ikdienā ar laiku paaugstina asinsspiedienu. Turklāt gan izmantotajās garšvielās, gan nūdelēs nav nekādas uzturvērtības.

Toties kaltētā vai žāvēta pārtika gan cilvēka organismam nenāk par sliktu, vismaz tad, ja, piemēram, ogai apkārt nav šokolāde vai pievienots cukurs. Žāvētas rozīnes var remdēt kāri pēc saldumiem un pat nodrošināt ar nelielu devu šķiedru un vitamīnu. Tikai nedrīkst pārspīlēt, jo arī viena neliela porcija var saturēt augstu kaloriju daudzumu.

Pārtika, ko droši vari izmantot savā uzturā ir saldētā pārtika, piemēram, saldēti dārzeņi vai augļi. Starp citu, ziemā, kad skaidri zini, ka zemenes vairs nav sezonas auglis, droši var iegādāties saldēto produktu, jo, ja šīs saldētās zemenes būs pareizi glabātas un tām nebūs pievienots klāt cukurs, tas vēl saturēs vitamīnus. Bet, protams, saldētas picas, kruasāni un citi gan ir izņēmums.

Pirms iegādājies jebkāda veida pārstrādāto pārtiku vienmēr pārliecinies, vai tai papildus nav pievienots liels daudzums cukura, sāls vai tauku, tāpat seko līdzi uzņemtajam kaloriju daudzumam ikdienā!